אודות המסלול

שביל ישראל קטע מס’ 3 מחניון יפתח למצודת כ”ח. לאחר שהמסלול המקורי שעבר על קו הרכס שונה, וכעת הוא עובר על רכס רמים בחלקו העליון המלצתי לפצל את המסלול לשניים: הן בשל אורכו והן בשל דרגת הקושי למטיילים חדשים. מכאן מקטע זה הינו מסלול קל. ניתן לבצעו מצפון לדרום, ההגעה למסלול מתבצעת בנסיעה/הליכה על דרך הכורכר המובילה לחניון יפתח. חניון יפתח הינו חניון מסודר ומטופח ובמקום שולחנות קק"ל. כעבור כ-1 ק"מ מגיעים למעבר בקר ופוגשים את שביל ישראל המגיע מצפון.  מנקודה זו יורדים עם שביל ישראל מזרחה לעבר משכנות הרועים. "משכנות הרועים" חוות בודדים בצפון.  בסמוך למסלול (נדרשת הליכה של עשרות מטרים במעלה הרכס) הציבו בעלי החוה מיכל מים לנוחות המטיילים. בעלי החווה שומרי שבת, החווה סגורה בשבת ולא ניתן להיכנס לתחומה.

לאחר שמסיימים את  הירידה וחולפים בסמוך למשכנות הרועים, השביל  מסומן על תוואי נוח ביותר, ובמגמת ירידה. בסופה של דרך העפר  הנוחה מגיעים לכביש הצפון. ההליכה כעת בשוליו, הליכה מסוכנת הואיל ואין שוליים להליכה. ולאחר הליכה קצרה פונים שמאלה, במעבר מטיילים לעבר נחל קדש. נחל קדש אחד הנחלים במרהיבים, בפרט בתקופת החורף. הנחל מזמן למטיילמעבר להליכה על גבי סלעים, חזזיות ורקפות בעונה. הירידה והיציאה ממנו הינה על גבי סלעים, נקיקים, וסדקים. הירידה ועלייה אינן  קשות במיוחד, אך נדרשת זהירות. לאחר הגשם המסלול חלק ביותר. לאחר העלייה והיציאה מהנחל, השביל מעפיל, ומוביל את המטייל לעבר מצודת כ"ח.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

מצודת כ"ח

מצודת כח היא מבנה משטרה בריטי מצודה מסוג טיגרט, אחת מחמש מצודות שאיבטחו את גבול הצפון ואת כביש הצפון. מלבד המצודה הוקמו לאורך גבול הצפון כביש הצפון, המוכר לנו כיום כ"כביש הצפון המנדטורי", גדר תיל שנמתחה לכל אורך הקו שבין ראש הנקרה לאיזור חולתה, ועשר מצדיות שנועדו להיות מאוישות ב-10 חיילים כל אחת. כל המערך הזה נבנה ב-1937, בתקופת המנדט הבריטי על ארץ ישראל. תכנן אותו קצין בריטי בשם צ'ארלס טיגרט.. מערך גדר הצפון  הוא אבן דרך בדרך להקמת מדינת ישראל. חברת הבנייה "סולל בונה" הוקמה במיוחד להקמת גדר הצפון, כי לא היתה בארץ ישות אחרת שתעשה זאת. יחידת הנוטרים בצבא הבריטי הוקמה במיוחד כדי להגן על הקו. גם זאת, כי לא היה לבריטים כח אחר שיעשה זאת. חברת "סולל בונה" בנתה את רוב הבניה הציבורית בארץ בתקופת ההתיישבות, ואילו יחידת הנוטרים שימשה ערוץ לקבלת אימון ונשק רשמי מהצבא הבריטי. אלה שמשו מאוחר יותר כאחד היסודות להקמת ההגנה, ואחר כך צה"ל.

מצודת כח שוכנת בקצה העליה התלולה ברכס נפתלי, על כביש הצפון.  בעת התפנות הבריטים מארץ ישראל בתום המנדט שלהם כאן, החליט מפקד המצודה למסור אותה לידי הערבים. כביש הצפון היה הדרך היחידה להגיע לישובים היהודיים שהיו על רכס נפתלי באותה תקופה: רמות נפתלי, מנרה ומשגב עם. לכן החליטה מפקדת ההגנה והטילה על הפלמ"ח לכבוש את המצודה ולשחרר את הדרך לישובים.

שלושה נסיונות נערכו בחדשים אפריל ומאי 1948 לכיבוש מצודת נבי יושע. רק בנסיון האחרון הצליח הפלמ"ח לשחרר את המצודה. בשלושת הקרבות נהרגו 28 מלוחמינו.

שני שמות למצודה:
מצודת ישע, על שם התשועה שהיתה במקום בסוף הקרבות, ועל שם מבנה קבר נבי יושע הסמוך,  שאחת המסורות אומרת שכאן קברו של יהושע בן נון.
מצודת הכ"ח, על שם 28 הנופלים בקרבות על כיבושה. כיום מבוטא השם:"מצודת כח".